دانشمندان اطلاعات بیشتری در مورد پاسخ اتوایمیون در دیابت نوع 1 بدست آوردند

30 مه 2019 - محققان بر این باورند که راهی برای متوقف کردن حمله ی سیستم ایمنی بدن به سلولهای خودی، در بیماریهای خود ایمنی نظیر دیابت نوع 1 یافته اند.

بدن در بیماری های خود ایمنی به اشتباه به سلولهای خودی حمله می کند، اما این تحقیق جدید راهی را برای جلوگیری از وقوع این اتفاق پیشنهاد می کند. با این حال این تیم تحقیقاتی تاکید کرد که هر گونه درمان بالقوه بر اساس این یافته ها به سالها تحقیق نیاز دارد و مسیری طولانی تا دستیابی به یک درمان بالینی باید پیموده شود.

تیمی از محققان دانشگاه لیدز و دانشگاه پنسیلوانیا، با استفاده از میکروسکوپهای غول پیکر و قدرتمند، یک رگولاتور داخلی را کشف کرد که مسئول کنترل واکنش بدن در هنگام مبارزه با عفونت ها است.

ساختار این رگولاتور کشف شده است، این رگولاتور از دو پروتئین به نامهای BRISC و SHMT2 ساخته شده است و محققان چگونگی ترکیب این پروتئین ها را برای همکاری با هم درون سلول کشف کرده اند: این پروتئین ها هنگامی که یک پاتوژن مهاجم شناسایی می شود، پاسخ ایمنی را افزایش می دهند.

محققان معتقدند که این یافته، روزی منجر به درمانی موثر برای بیماری های خودایمنی از جمله لوپوس و اسکلرودرمی می شود.

نویسنده ی ارشد این مقاله، دکترElton Zeqiraj  از دانشگاه لیدز، گفت: ما می خواهیم ترمزی را بر روی سیستم ایمنی بدن برای حمله به سلولهای خودی قرار دهیم، کشف ما، پتانسیل کمک به یافتن یک داروی جدید برای هدف قرار دادن این تنظیم کننده ها را دارد. این کار می تواند به سرکوب واکنشهای خود ایمنی و توقف تخریب سلولهای خودی در زمانی که هیچ عفونتی وجود ندارد، کمک کند.

محققان معتقدند که آنها ممکن است با کمک مهندسی ژنتیک قادر به تولید نسخه های مهندسی شده ای از این پروتئین ها باشند و سپس اطلاعات بیشتری از فرایندهای خود ایمنی که درون سلول ها، به صورت پیچیده ای رخ می دهند، بدست آورند.

دکتر Zeqiraj افزود: ما راهی طولانی تا یافتن درمان موثر جدیدی برای بیماری های خودایمنی پیش رو داریم، اما ما هیجان زده هستیم زیرا این کشف می تواند راه را برای تولید یک کلاس جدید از داروها باز کند. گام بعدی این است که راهی برای هدف گیری این پروتئین ها و مهار این فرآیند پیدا کنیم تا از حمله ی سیستم ایمنی بدنمان به سلولهای سالم جلوگیری کنیم.این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/may/scientists-discover-more-about-type-1-diabetes-autoimmune-response-94685948.html